بهکارگیری مدیران خلاق در دانشکدههای مهارت و کارآفرینی | برخی قوانین باعث کندی حرکت مدارس سما شده است
گروه استانهای خبرگزاری آنا، دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامهای، نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» -که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود - ابلاغ شد. بر اساس این نظامنامه، آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی براساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای»، «برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامههای آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامهریزی و اجرا میشود.
بیشتر بخوانید:
راهاندازی مدارس تخصصی مهارت در شهرهای استان فارس
معرفی برند آموزشهای مهارتی در دانشکده مهارت و کارآفرینی
تربیت نیروی کار ماهر در دانشکدههای مهارت و کارآفرینی
پذیرش دانشجو در دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰
خرداد ۱۴۰۰ «آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آییننامه که به تفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، آموزشهای کوتاه مدت و... است.
واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آییننامه و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیهای با تأمین امکانات میتوانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راهاندازی شدند و آموزشکدههای فنیحرفهای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده گرفتند.
خبرنگار آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغالتحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکدهها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزشهای عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفتوگو کرده است که در این شماره گفتوگو با غلامعباس واحدپور، معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان را میخوانیم.
آنا: ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارتآموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکدههای فنیوحرفهای) و تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی میکنید؟
واحدپور: ادغام آموزشکدهها و ایجاد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی داری معایب و محاسنی است؛ از محاسن آن میتوان رفع موازیکاری در رشتههای یکسان، استفاده بیشتر از استادان تماموقت برای تکمیل موظفی، ادغام امکانات برای استفاده بیشتر دانشجویان و ایجاد فضای مهارتی را نام برد.
با قرارگرفتن رشتههای کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری زیر نظر معاونت آموزشی دانشگاه ممکن است توجه کمتری به رشتههای مقطع کاردانی و در طولانی مدت موجب افت آنها شود و از طرفی اختیار و از سرعت کار در این مقطع کاسته میشود که بهتر بود اختیارت به خود معاونت سما واگذار میشد و چابکی و سرزندگی خود را حفظ میکرد.
آنا: آیا در واحد لارستان پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ دانشجو جذب میکند و اینکه اکنون چه تعداد دانشجو در آموزشکدههای سما مشغول به تحصیل هستند؟
واحدپور: اکنون ۲۵۰ دانشجو در آموزشکده سمای لارستان در حال تحصیل هستند و با ادغامی که صورت میگیرد به حدود ۶۰۰ دانشجو میرسد که مقدمات کار فراهم شده و با توجه به ساختمان و امکانات جدای آموزشکده که در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان مناسب و قابل ذکر است، دانشکده مهارت و کارآفرینی جان تازهای میگیرد.
آنا: طرح ادغام آموزشکدهها چه چالشهایی را برای واحدهای دانشگاهی خواهد داشت؟ چه ملاحظاتی باید در اجرای طرح لحاظ تا این طرح موفق شود.؟
واحدپور: ممکن است آموزشکدههای پرقدرت در زمان ادغام همکاری لازم را نداشته باشند و یا بهدلیل تغییر پستهای سازمانی نارضایتی ایجاد کند، تفویض اختیار به رئیس دانشکده مهارت و کارآفرینی و تعامل مناسب رئیس دانشکده با معاونت آموزشی دانشگاهها میتواند سرعتبخشی جذب دانشجو را بهدنبال داشته باشد.
انتخاب رئیس دانشکده آشنا به مسائل آموزشی، مهارتی با وسواس خاص صورت گیرد، تجهیز آزمایشگاههای مناسب برای مهارتآموزی ممکن است در این برهه از زمان که واحدهای دانشگاهی با کمبود مالی مواجه هستند کمی چالش ایجاد کند؛ بنابراین در واگذاری رشتهها باید وسواس خاص بهخرج داد تا موجب نارضایتی دانشجو نشود.
نقاط قوت و بارز دانشکده مهارت و کارآفرینی واحد لارستان
آنا: اکنون از چه تعداد دانشآموز و دانشجو در سمای لارستان برخوردارید و در مورد ظرفیتها و امکانات دانشکده مهارت و کارآفرینی و دیگر بخشهای سما توضیح دهید.
واحدپور: اکنون در بخش مدارس سمای لارستان با ۵۵۰ دانشآموز دختر از پیشدبستان تا دبیرستان در دو ساختمان متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان فعالیت داریم و از مدارس بنام و پرآوازه در شهرستان لارستان هستیم بهطوریکه در مدت سه روز مدرسه ابتدایی و پیشدبستان سما تکمیل ظرفیت میشود.
ساختمان مستقل و کلاسهای مجهز به سیستم سانترال و ویدئوپروژکتور و ساختمانی شکیل و مستقل نقطه قوت و بارز دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان است، وجود کارکنان جوان، خوشفکر و مسلط به کار و دارای انگیزه ویژگی بارز دیگر این دانشکده است.
آنا: آیا تفاهمنامهای در حوزه مهارت و کارآفرینی با دیگر ادارات منعقد شده است، این تفاهمنامهها در چه راستایی است؟
واحدپور: با مؤسسه خوارزمی حدود سه سوال متوالی قرارداد داشته و در زمینه فتوشاپ، فیلم و اسلایدسازی و...کلاسهای متعدد برگزار و منجر به صدور مدرک شده است.
کلاسهای سلامت، تغذیه، احیا و تزریق از دیگر دورههای بوده که در سمای لارستان برگزار شده و درآمدزایی داشته است؛ البته باید متذکر شد که وجود جهاد دانشگاهی و مؤسسه فنی حرفهای که دورههای بدون هزینه دایر میکنند از چالشهای جدی پیش رو و تهدید به حساب میآید.
آنا: در محورهای فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دورههای کوتاهمدت نیز دیده شده است، منظور از این دورهها چیست و آیا اقدامی کردهاید؟
قوانین دست و پا گیر در سما باعث کندی حرکت مدارس شده در صورتی که غیرانتفاعیهای دیگر این محدودیتها را ندارند.واحدپور: دورههای کوتاهمدت از فاکتورهای مهم دانشکده مهارت و کارآفرینی است که اگر خوب برنامهریزی و اجرا شود، درآمدزایی مناسبی را بهدنبال دارد.
دانشکده سمای لارستان در این زمینه نزدیک به ۳۰ دوره با توجه به توانمندی که دارد در قالب طرح و تهیه پروپزال تنظیم و به سازمان مرکزی دانشگاه ارائه کرده است و بیشتر در زمینه سلامت، تغذیه، ورزش و روانشناسی و طیفهای سنی مختلفی را با مشاغل مختلف مخاطب قرار داده است و با رفع همهگیری کرونا بهصورت جدیتری کار را آغاز میکند.
قوانین دست و پاگیر باعث کندی حرکت مدارس شده است
آنا: فعالیت مدارس سما در زمینه مهارت و کارآفرینی به چه شکلی است و آن را چگونه ارزیابی میکنید؟
واحدپور: مهارت و کارآفرینی در بخش مدارس سما برای مقاطع مختلف در لارستان تعاریف جداگانهای داشته بهطوریکه برای دورههای ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان مهارتهای مختلفی با توجه به سن و علاقهمندی اعم از بافتنی، نقاشی، گلدوزی، شعرخوانی، حفظ و قرائت قرآن، کامپیوتر، صنایعدستی و ...تعریف شده و صدور مدرک لحاظ شده است.
آنا: بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما را چه چیزهایی میدانید؟
واحدپور: تفکیک دانشکده مهارت و کارآفرینی از مدرسه سما با دو نیروی مجزا اقدام مناسبی است؛ زیرا هر دو به اندازه کافی برای شاداب ماندن و پویایی دو نیروی مجزا لازم دارد و دو مقوله مجزاست؛ اما باید در نظر داشت اختیارات و حق سرپرستی در نظر گرفته شده مناسب باشد تا از ایجاد انگیزه کم نکرده و توانمندی خود را اثبات کند، آشنایی مدیر و مسئول با کارهای کارگاهی و مدیریتی، داشتن ذهن خلاق و درآمدزا بودن از نکات مهم و کلیدی در راهاندازی دانشکده مهارت و کارآفرینی است.
بیشتر بخوانید:
دانشکدههای مهارت و کارآفرینی فرصتی برای تبحر دانشجویان
۳ تفاوت اساسی آموزشکدههای فنی و دانشکدههای مهارت
ضربه به کیفیت بازار کار توسط افراد فاقد مهارت
شکلگیری دانشگاه نسل سوم با راهاندازی دانشکدههای کارآفرینی
آنا: دانشگاه مدتی است به راهاندازی مدارس عالی مهارت هم اقدام کرده است. مأموریت این مدارس با مأموریت دانشکدههای مهارت و کارآفرینی تداخلی ندارد؟ و آیا واحد لارستان مدرسه عالی مهارتی راهاندازی کرده است؟
واحدپور: به نظر میرسد که ایجاد مدرسه مهارتی با مأموریت دانشکده مهارت و کارآفرینی و آموزشهای دورههای کوتاهمدت در یک راستا و موازیکاری باشد، ضمن اینکه مدرسه مهارتی ممکن است با هنرستان هم اشتراک و تلاقی کاری داشته باشد؛ پیشنهاد میشود با توانمندسازی دانشکدهها و دورههای کوتاهمدت و توجه وافر به دورههای مهارتی در مدارس نقش مدارس مهارتی کمرنگ و بلااثر شود.
آنا: و سخن آخر....
واحدپور: تفکیک مدارس سما از دانشکده مهارت و کارآفرینی کاری پسندیده است؛ زیرا محدوده کاری متفاوتی و زیادی دارند، اختیارات معاونت مدارس نباید کم شود؛ زیرا مدارس غیرانتفاعی سطح شهر قدرت و یارای رقابت با سما را پیدا میکنند.
قوانین دست و پا گیر در سما باعث کندی حرکت مدارس شده در صورتی که غیرانتفاعیهای دیگر این محدودیتها را ندارند. باید مسئول مقاطع تکمیلی با کاردانی و مدارس کاملاً مجزا باشد تا چابکی و حرکت رو به جلو خود را حفظ کنند، حذف قوانین دست و پا گیر و آنچه موجب کندی کار میشود از دیگر موارد است.
به گزارش آنا، معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده است که برای اجراییکردن مصوبه شورای دانشگاه علاوه بر ظرفیتهای سایر بخشهای دانشگاه، آموزشکدههای سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل میشوند و متولی اصلی اجرای آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکدههای مهارت و کارآفرینی منتقل میشوند.
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/پ
انتهای پیام/